©koduhaldjas.blogspot.com.ee. Toetab Blogger.

Toitu oma veregrupi järgi ja sa oled terve.

by - kolmapäev, veebruar 11, 2015


Viimase aja üks edukamaid toitumisprogramme on kahtlemata veregrupidieet. Tegelikult ei peakski seda dieediks nimetama, sest veregrupi järgi toitumine on elustiil- see, mida sa sööd, määrab ära ka sinu enesetunde, meeleolu ning ka eluea pikkuse ja kvaliteedi.

1999. aastal anti kirjastus Erseni poolt välja raamat "Toitu õigesti vastavalt oma tüübile." See raamat väidab, et veregrupp peegeldab inimese sisekeemiat, mis omakorda määrab ära viisi, kuidas organism  toitaineid omastab.Teatud toitained omastatakse kergesti ja mõningaid toitaineid jällegi raskemini.

Igale veregrupile soovitatakse oma menüüd ning on ära määratud sobivad, ebasobivad ja neutraalsed toiduained. Veregrupile kasulikud toitained mõjuvad organismile nagu ravimid, neutraalsed toitained tasakaalustavad ning veregrupile mittesobivad toitained mõjuvad organismile nagu mürk ja nende tarbimist tuleks  vältida, kuna just need põhjustavad ka erinevaid haigusid, kurnatust, väsimust ja depressiooni. Kui menüü vastab veregrupi vajadustele, tunneb inimene ennast hästi ning ilma liigse näljutamise ja enesepiinamiseta püsib ka kehakaal normis - kogu teooria aluseks on veregruppide eripärad.

Erinevad veregrupid ning nende omapärad - mida tohib ja mida ei tohi süüa?

Veregrupid on:  0, A, B ja AB
Mida see dieet endast kujutab?
Dieedi loojaks on Peter D’Adamo, kes on veendunud, et justnimelt inimese veregrupp määrab ära selle, kas teatud toit on inimesele sobiv või mitte. Tema sõnul reageerivad toidus leiduvad lektiinid iga veregrupiga erinevalt ja sellele tähelepanu pöörates on võimalik menüü sobivust määrata.
Veregrupid millest dieet räägib on O, A, B ja AB. Lühidalt on iga veregrupi toitumis-soovitused järgmised:
O – küttija veregrupp. Sellele grupile sobivad valgurikkad toiduvalikud nagu liha ja kala. Vältima peaks teravilju. Raske treening on soovitatav.
A – põllumajanduse alguasaegadel välja kujunenud veregrupp. Põhimõtteliselt taimetoitlase veregrupp, kus soovitatakse piirata lihatooteid, eelistada teravilju, puuvilju, soja jms. Treening peaks olema leebe.
B – nomaadide veregrupp. Väidetavalt on neil inimestel kõige paindlikum seedesüsteem ning võib tarbida laias valikus toiduaineid. Tegemist ka ainukese veregrupiga, mis võib ja peaks suuremas koguses piimatooteid tarbima. Samas on soovitatav mõningaid teravilju piirata. Treening peaks olema mõõdukas.
AB – kõige modernsem veregrupp. Hiljuti välja arenenud, on tegemist tundliku grupiga, kus vältida võiks kana, sealiha, veiseliha. Eelistada kalatoite, tofut, taimetoite. Treening peaks olema rahustavat laadi.
Otseseid toitainete sisalduste järgimise kohta soovitusi ei ole ning dieet peaks iseenesest tagama inimesele hea tervise ja normaalse kehakaalu.

0 veregrupp

Kui kuulute 0 tüüpi, reageerite kõige paremini proteiinirikkale toidule, mis sisaldab liha, kodulinde, kala ning mitmekesist puu - ja aedvilju.
Sobimatud on teraviljad, kaunviljad ja piimatooted.
0 tüüpi iseloomustab erakordselt kõrge maohappe sisaldus, mis võimaldab liha kergesti seedida ja omistada toitaineid. Teadlased väidavad, et 0- veregrupi esindaja on küti ja korilase järeltulija, kes oma elutegevuseks vajab nõtket keha ning peaks sööma punast liha, palju mereande ja rohelist aedvilja.
Kalatoodetest on kõige sobilikumad õlirikkad külmveekalad. Kalaõlil on ka selle grupi puhul eriline tähtsus, kuna teatud verehüübimisfaktorit on siin veregrupis vähe ja seda saab muuta võimekamaks just kala kaudu. Kala on kasulik ka joodiallikana.
Jood reguleerib kilpnäärme talitust ja 0 tüüp võib selle  puuduse all kannatada.Väga hea joodiallikas on pruunvetikas ehk Kelp
Piimatooted ja muna on sellele veregrupile halvad proteiiniallikad, neid tuleks süüa väikestes kogustes.
Naised peaksid seega võtma iga päev täiendava koguse kaltsiumi.  Juustu tarbimiseks on see tüüp halvasti kohanenud, kuigi muna võib süüa 3-4 korda nädalas.
õlidest suudab 0 tüüp omastada kõige paremini linaseemne- ja oliiviõli, mis mõjuvad positiivselt südamele, veresoontele ja need  vähendavad kolesteroolitaset.
0 tüüp ei vaja pähkleid ja seemneid oma toidus, olenemata neist saadava kõrge taimse proteiini pärast. Kasulikud on  vaid kõrvitsaseemned ja kreeka pähklid  oma tsingirikkuse tõttu.
Loobuda tuleks nisust ja enamikest teraviljatoodetest. Sportides  tegeleda jõuliste kehaliste harjutustega.
Toiduained, mida tuleks vältida:  hani, peekon, sealiha, sink. Kaladest  marineeritud heeringas, kaaviar, suitsulõhe.  Edami- ja emmentaalijuust, kodujuust, parmesaan-, sinihallitus- ja shveitsi juust, jäätis, kohupiim, keefir, jogurt.
Maapähkliõli, maisiõli, maapähklid ja  mooniseemned, pistaatsiapähkel.
Jahutoodetest kaerajahu ja kaerakliid, maisihelbed ja- jahu, nisukliid ja -idandid, tärklis, seitsmeviljasegu. Leivatooted, mis on tehtud idandatud teradest, mitmevilja, täisteranisuleivad, inglise kuklid, kaerajahukuklid, maisi ja nisujahukuklid.  Nisud, jahud, manna, nuudlid, spinatipasta, täistera-nisujahu. 
Aedviljadest avokaado, baklazhaan, kapsa erinevad sordid, mais, oliivid, sinep.
Puuviljadest ja marjadest apelsin, banaan, kookospähklid, maasikas, mandariin, rabarber.
Mahladest apelsini, kapsa, õunamahl ja õunasiider. Maitseainetest need, mille põhikoostises on kaneel, kookospähkel ja mais, pipar, vanilje, äädikas.
Vürtsikatest lisanditest ketshup, majonees, magusad marinaadid, marineeritud köögiviljad, vürtsised kastmed.
Taimeteedest ei ole soovitatavad aaloe, maasikalehed, nurmenukk, oblikas, paiseleht, päevakübar, senna, takjas, rabarber.
Erinevatest jookidest tuleks ettevaatlik olla kange alkoholiga, kohvi, coca-cola, gaseeritud jookide ja musta teega.
Kasulikud toiduained:
Lamba-, loomaliha ja hakkliha, maks, süda, uluki-, vasika- ja talleliha.
Kaladest haug, heeringas, heik, koha, ahven, lõhe, sardiinid, tursk, vikerforell.
Linaseemne - ja oliiviõli. Kreeka pähklid ja kõrvitsaseemned, kikerherned.
Aedviljadest brokoli, artishokk, sibulad, kaalikas, kõrvits, küüslauk, lehtkapsas, kartul, peet, mädarõigas, naeris, petersell, porrulauk, pipar, spinat, vetikad, võilill.
Puuviljadest ning marjadest viigimarjad, ploomid.
Mahladest ananassi -, ploomi- ja kirsimahl.
Maitseainetest karri, petersell, vetikad,till
Taimeteedest ingveri-, jalaka-, kibuvitsa-, peterselli-, piparmündi-, pärnaõie- ja võilille tee
Jookidest sobivad 0 tüübile ka soodaveed.

A  veregrupp

A tüüpi inimene peaks veregrupidieedi järgi olema  taimetoitlane (suur süsivesikute ja väike rasva sisaldus), tegelema vähem jõuliste harjutustega, nagu jooga või golf, mediteerima stressiga toimetulekuks.
A tüübile kõige parem on taimetoitlase dieet, ehk siis sojatooted, oad ja muud kaunviljad, teraviljad, aed- ja puuviljad ning vähesel hulgal kala.
Liha seedib ja imendub A veregrupiga inimene halvasti. Liha asendavad suurepäraselt mereannid ja tofu. Kuna liha seedub halvasti, suureneb A tüübi organismis seedetoksiinide hulk ning liha ei talletu lihaseid moodustava proteiinina vaid rasvadena. Vahel tarbitav lahja kanaliha on vastuvõetav, kuid seda tuleks toidu valmistamisel kasutada stiilis - pigem lisand kui pearoog.
Kala  võib A tüüp  süüa 3-4 korda nädalas täienduseks taimsele proteiinile. Vältida tuleb õrna valgelihalist kala, näiteks nagu lest ja  heik, kuna need sisaldavad lektiini, mis võib ärritada A-tüübi seedetrakti. Kalaõlid on südamehaigusi vähendava faktoriga, mis muudab kala A-tüübile väga oluliseks.
Piimatooted sellele tüübile ei sobi, kuna see veregrupp tekitab antikehi täispiima põhilise suhkru, D-galaktoosi vastu, mis moodustab B veregrupi antigeene. Küll aga A tüüp võib taluda väikeses koguses jogurteid, keefiri ja rasvata hapukoort. Munade piiramine on samuti oluline - munad ei ole A tüübile lihtsalt optimaalne valguallikas.
A tüüp vajab korralikuks funktsioneerimiseks oma toidus rasva vähe. Lusikatäis oliivi- või linaseemneõli päevas on kasulik südamele. Seedehäirete vältimiseks peaks hoiduma maisiõlist.
A tüüp vajab pähkleid ja need on talle kasulikud proteiinikoguse andjana. Suurepäraselt sobivad kõrvitsa- ja päevalilleseemned, samuti mandlid ja kreeka pähklid. Kasulik on süüa ka  maapähkleid, sest need sisaldavad vähivastast lektiini.
Toiduained, mida tuleks vältida :
Kõiksugused lihad.

Kaladest angerjas, austrid, anshoovis, heeringas, heik, kaaviar, homaar, krabi, krevett, lest, suitsulõhe, rannakarbid.

Piimatoodetest Emmentalijuust, jäätis, kodujuust, parmesan-ja sinihallitusjuust, või sweitsi juust.
Maapähkliõli, maisiõli, seesamiõli. Pistaatsiapähklid, harilik aeduba, nisust erinevad kliid, kestad, seitsmeviljasegu, tärklis.
Leivatoodetest mitmeviljaleivad, inglise kuklid, nisukliikuklid, täisnisuleib. Manna, nisujahu ja spinatipasta.

Aedviljadest kapsa erinevad sordid, kartul, pipra erinevad sordid ja tomat.
Puuviljadest ja marjadest apelsin, banaan, kookospähklid, mango, mandariin, rabarber.
Mahladest apelsin ja tomatimahl.

Maitsetaimedest kappar, kajeenipipar, must ja valge ning punane pipar, äädikas ja želatiin, ketšhupi ja majoneesi marinaadid.

Taimeteedest ja muudest jookidest naistenõges, oblikas, rabarber, punane ristik, kange alkohol, must tee, soodaveed ja õlu.
Kasulikud toiduained:

Haug, hõbeahven, lõhe, makrell, sardiin, siig, teod, tursk, vikerforell. Sojajuust, sojapiim, linaseemne - ja oliiviõli, maapähklid ja maapähklivõi, kõrvitsaseemned, kikerherned, mustad ja rohelised aedoad, läätsed.
Tatar, idandatud nisust leib, riisikoogid, sojajahuleib, kaera-, riisi-, rukkijahu.

Aedviljadest brokkoli, artitshokk, kaalikas, kõrvits, küüslauk, lehtkapsas, peet, sibul, naeris, mädarõigas, porgand, petersell, porrulauk, salat, spinat, võilill.

Puuviljadest ja marjadest ananass, aprikoosid, greip, jõhvikad, kirss, murakad, mustikad, ploom, rosin, sidrun ja viigimarjad.
Maitsetaimedest ingver, küüslauk, melissid, odralinnaseekstrakt, sojakaste. Vürtsidest ja lisanditest sinep.
Taimeteedest aaloe, zhennzhenn, ingver, jalakas, kibuvits, kummel, nurmenukk, palderjan, päevakübar, roheline tee, takjas, viirpuu.
Jookidest kohv ja punane vein.

B veregrupp

B veregrupiga inimesed peaksid sööma väga mitmekesiselt, igale veregrupile mõeldud toitudest varieeritud toitu, kaasaarvatud liha. Hästi  sobivad punasekiulised lihad: talle-, lamba-, uluki ja küülikuliha. Vältima peaks aga kanaliha, kuna see sisaldab selle veretüübi vererakke aglutineerivat lektiini.
See veregrupp on ainuke, mis saab hästi hakkama ka piimatoodetega. Vältima peaks ainult teravamaitselisi tugevaid juustusorte, sest need ei ole kergesti seeditavad.
Mõned teraviljad, oad ja kaunviljad võivad B tüübile probleeme tekitada, kuid hästi sobib laialdane valik aed- ja puuvilju.
B tüübile sobib  ka kala hästi, eriti hästi mõjub ookeani õlirikas süvaveekala, tursk, samuti valgelihaline kala, näiteks lest. Vähke, homaare, krabisid peaks aga B tüüp vältima. Soovitatakse ka lõhe tarbimist, sest lõhemari samuti sisaldab lektiini, mis aglutineerib B tüübi vererakke.
B tüübile on üks supilusikatäis oliiviõli kasulik, vastunäidustatud on aga seesami-, maisi- ja päevalilleõli. Linaseemneõli mõjub  neutraalselt.
Pähklid ja seemned väga hästi ei sobi -  nad võivad selle veregrupi esindaja lausa haigeks teha.
Tuleks tegeleda mõõdukate harjutustega nagu uisutamine või jalutamine.
Toiduained, mida tuleks vältida :
Hani, kanaliha, part, peekon, sealiha, sink, süda. Mereandidest anshoovis, austrid, barrakuuda, homaar, koha, krabi, krevetid, suitsulõhe, teod.
Jäätis ja sinihallitusjuust.
Maapähkliõli, maisiõli, seesamiõli, päevalilleõli, rapsiõli, kõrvitsaseemned, maapähklid, mooniseemned, pistaatsiapähklid, päevalilleseemned, sarapuupähklid, seesamiseemned, läätsed, mustad oad, kikerherned.
Maisihelbed, maisijahu, nisuidandid ja - kliid, oder, rukis, seitsmeviljahelbed, tatar, maisijahukuklid, mitmeviljaleib, nisukliikuklid, näkileivad, rukkileib, täisnisuleib, nisujahu, odrajahu ja rukkijahu. Aedviljadest avokaado, kõrvits, mais, oliivid, redised ja tomat. Puuviljadest granaatõunad, kookospähklid, rabarber.
Mahladest ei sobi tomatimahl.
Maitsetaimedest ning lisanditest kaneel, maisisiirup, tärklis, mandliekstrakt, odralinnased, pipar, vürts, zhelatiin, ketshup.

Taimeteedest aaloe, paiseleht, ristik, pärnaõied, rabarber ja senna.
Jookidest ei sobi veel ka kange alkohol ja soodaveed.
Kasulikud toiduained:
Küülikuliha, lambaliha, talleliha, ulukiliha.

Kaladest sobivad väga hästi haug, heik, lõhe, makrell, sardiin, tigu, tuunikala ja vikerforell.

Piimatoodetest Fetajuust, jogurt, keefir, kodujuust, mozzarella.
Õlidest Oliiviõli.
Aeduba. Hirss, kaerajahu ja kliid, riis, hirsileib ja riisikoogid, kaera- ja riisijahu.
Aedviljadest brokoli, igasuguses kapsad, peet, petersell, pipar ja porgand.
Puuviljadest ja marjadest ananass, banaan, jõhvikad, ploomid, viinamarjad, papaia.
Maitseainetest ingver, kajennipipar, karri, mädarõigas ja petersell.
Taimeteedest zhennzhenn, ingver, kibuvits, petersell, piparmünt ja vaarikalehed ning roheline tee.

AB veregrupp

AB veregrupiga inimestel on  nii A- kui ka B-grupi eelised ja vastupidavus. AB tüüp  võib süüa enamikke toiduaineid, mis sobivad A ja B veregrupile, kuid tagasihoidlikult tuleb tarbida liha ja piima, põhiliselt sobib toiduks lihatu toit.

Lähtuda võiks A grupi soovitusest -  asendada liha mereandide ja tofuga.
Sarnaselt B tüübile võib AB tüüpi organism kohaneda alternatiivse punase lihaga, kuid seda tuleb tarbida väikeste portsjonitena.
Kala mõjub sellele tüübile hästi, kuid vältima peaks valgelihalisi kalu, nagu näiteks heiki, lesta ja koorikloomi. Samuti peaks AB tüüp olema ettevaatlik, nagu B tüüpki, lõhe suhtes.
AB tüüp on piimatoodete ja munade suhtes kusagil vahepeal, siiski on täiuslikumad kergemini seeditavad piimatooted, nagu keefir, jogurt ja rasvata hapukoor. Munad on AB tüübile heaks proteiiniallikaks.
Soodsalt mõjub oliiviõli.
AB tüübil on kasulik reaktsioon maapähklitele, mis on  tugev immuunsüsteemi võimendaja. Maapähklivõid tuleks siiski piirata sapivaevuste korral.
Tegelema peaks AB tüüp rahustavate ja lõdvestavate harjutustega.
Toiduained, mida tuleks vältida :
Hani, kanaliha, part, peekon, sealiha, sink, süda, loomaliha ja hakkliha, ulukiliha, vasikaliha.
Kaladest angerjas, austrid, anshoovis, heeringas, heik, kaaviar, homaar, krabi, krevett, lest, suitsulõhe, rannakarbid.
Piimatoodetest Jäätis, kamamabäär-, parmesaan-, sinihallitusjuust, täispiim, või, sherbett,
Õlidest maisiõli, seesamiõli, päevalilleõli,
Seemned-kõrvitsaseemned, mooniseemned, päevalilleseemned, sarapuupähklid, seesamiseemned.
Harilik aeduba, mustad oad, kikerherned, maisihelbed, maisijahu, tatar, maisikuklid, maisileib, odarajahu ja tatrajahu. Aedviljadest avokaado, artishokk, mais, oliivid, piprad, redised.
Puuviljadest ja marjadest  apelsin, banaan, kookospähklid, mango, tähtvili, rabarber, granaatõun.
Maitseainetest ja lisanditest  kappar, maisisiirup, mandliekstrakt, odralinnased, pipra erinevad sordid, vürts, äädika erinevad sordid, zhelatiin, marinaadid ja ketshup. 

Taimeteedest jm jookidest aaloe, paiseleht, punane ristik, pärnaõied, rabarber, senna, kange alkohol, must tee ja soodaveed.
Kasulikud toiduained:

Küülikuliha, lambaliha, talleliha, kalkun.
Kaladest haug, hõbeahven, lõhe, makrell, sardiin, siig, teod, tursk, vikerforell, fetajuust.
Piimatoodetes Hapukoor, jogurt, keefir, kodujuust, mozzarella.
Õlidest-pähklitest Oliiviõli, maapähklid ja maapähklivõi, kreeka pähklid. 
Punased aedoad, läätsed, hirss, kaerajahu, kaerakliid, riisikliid, hirsileib, idandatud teradest nisuleib, riisikoogid, rukkileib ja näkileivad, kaera-, riisi, rukkijahu, metsik, pruun ja valge riis, idandatud teradest nisujahu.
Aedviljadest brokkoli, kurk, küüslauk, lehtkapsas, lillkapsas, peet, petersell, võilill.

Puuviljadest ananass, greip, jõhvikad, tikker, kiivi, kirss, murakad, ploom, sidrun, viigimarjad ning  viinamari.
Maitsetaimedest karri, küüslauk, mädarõigas, petersell.
Taimeteedest jm jookidest  zhennzhenn, kibuvits, kummel, maasikalehed, päevakübar, roheline tee, takjas, viirpuu, kohv.

Toitumise puhul võiks järgida 80/20 printsiipi- 80% kasulikke ja 20% muid toiduaineid. Sellega peaks meie keha hakkama saama ja ei tohiks tekkida suuremaid vaegusi ja vastuolusid.
Kui nt. on tekkinud probleemid maoga, siis tuleb kindlasti üle minna rangele toitumissoovituste järgimisele.

Kasutatud materjale -
Allikas  ja kaalustalla.ee

You May Also Like

0 kommentaari

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.

Translate