Kuivatatud puu- ja juurviljad on sulle kordi kasulikumad kui värsked! - Sweet home
©koduhaldjas.blogspot.com.ee. Toetab Blogger.

Kuivatatud puu- ja juurviljad on sulle kordi kasulikumad kui värsked!

by - reede, veebruar 10, 2017


19 kõige kasulikumat toiduainet üldse!

 Me kõik teame toorete marjade, puuviljade ja köögiviljade kasulikkusest. Toitumisel on isegi selline suund nagu „toore toidu” dieet. Tooretes köögiviljades ja puuviljades on palju vitamiine, antioksüdante ja kiudaineid. Vaatame milline on kuivatatud köögiviljade, puuviljade ja marjade eelis toorete ees. Lisaks sellele on nad saadaval aastaringselt. Kuivatatud puuviljad ja köögiviljad säilitavad kõik oma maitse omadused ja vitamiinid C vitamiin säilib kogu viljas peaaegu täielikult. Aga kui toode on enne kuivatamist tükeldatud, siis on kadu natuke suurem. Täielikult säilib toodetes karotiin. Seega  kõige rikkamaid karotiini poolest on porgand, magus pipar; neid tuleks säilitada pimedas kohas, et vältida karotiini lagunemist (provitamiin A). Kuivatatud toiduainete toiteväärtus säilib samuti. Lisaks niiskuse aurustumisel tugevneb suhkru kontsetratsioon millest muutub köögi-ja puuviljade suhkrusisaldus ja need muutuvad magusamaks. Just seepärast on kuivatatud aprikooside kalori sisaldus neli korda kõrgem. Kuivatatud tooted võtavad oluliselt vähem ruumi kui värsked. Toodete kaal on samuti väiksem. Kuna neist on eemaldatud suur osa niiskusest. Kuivatatud tooteid on on mugav säilitada, kuna 0,5 liitrilisse purki mahub 40 kuivatatud tomatit või 50 kuivatatud pipart.

Sööge tervislikult ja olge terved!


1. APRIKOOSID (kuivatatud aprikoosid) -  need on südame ja veresoonte ravim. Kuivatatud aprikoosides on palju kaaliumi ja antioksüdante. Kuivatatud aprikoosid on väga kasulikud inimestele kes põevad kilpnäärme haiguseid ning diabeeti.

2. ANANASS – kuivatatud ananassid on kaaliumi ja magneesiumi, raua, tsingi, B grupi vitamiinide, kiudainete allikateks ning on kasulikud seedimise tõhustamisel. Samuti aitavad kuivatatud ananassid vabaneda tursetest, annavad jõudu ja parandavad meeleolu. Aitavad ka suitsetamisest loobuda – paljude suitsetajate kogemus näitab, et magusad suupisted vähendavad suitsetamise vajadust.

3. BAKLAŽAANID -  nende kõige hinnalisem omadus on suhteliselt kiire kolesterooli osakeste vabastamine seedetraktist ja üldiselt alandab „ halva” kolesterooli taset veres. Baklažaanid sisaldavad endas palju vaske, koobaltit ja mangaani. Need on küllaltki haruldased elemendid, mis parandavad vere koostist ning aitavad põrna tööd. Piisavalt on baklažaanides ka rauda, sellepärast on nad ka kasulikud aneemia ravimisel. Baklažaanid sisaldavad ka palju kaaliumi seepärast aitavad nad eemaldada liigset vedelikku rakkudest. Baklažaane kasutatakse ka liigse veresuhkru alandamiseks.

4. BANAANID – on kaaliumi allikas, mis on hädavajalik südamele, neerudele, ajule, luudele, hammastele, kuid kõige rohkem vajavad seda lihased. Igaüks meist vajab kõige väiksemat ööpäevast annust  1g kaaliumi aga optimaalne vajadus täiskasvanutele on 3 – 4g kaaliumi ööpäevas. Lastele on kaalium hädavajalik igapäevaselt 16 – 30mg iga lapse kaalu kilo kohta. Kaaliumi defitsiit organismis võib põhjustada ainevahetushäireid isegi siis kui tarbitakse normaalses koguses valke. Kuivatatud banaanid on rikkad naturaalse suhkru sisalduse poolest, mis imendub kergesti seedimisel verre. Sama kaalu juures sisaldavad kuivatatud banaanid võrreldes värsketega 5 korda rohkem kaloreid ja kasutatakse seda ravi eesmärkidel. Banaan sisaldab valku nimega trüptofaan, mis muundatakse serotoniiniks. Serontoniin parandab meeleolu, aitab lõõgastuda ja laseb lihtsalt tunda end õnnelikuna.

5. VIINAMARJAD (rosinad) – on kasulikud ilma eranditeta kõigile, eriti heledad- need sisaldavad maksimaalses koguses kaaliumi, fosforit – mis aitab raske intellektuaalse töö tegemisel näiteks eksamite perioodil. Rosinate söömine on hea profülaktika parodontiidi ennetamiseks.

6. KIRSID – kuivatatud kirsid tõstavad tähelepanu kontsentratsiooni võimet  ja eriti kasulik on neile, kes on otsustanud suitsetamisest loobuda: kirssides sisalduvad ained aitavad  vähendada nikotiini sõltuvust.

7. SEENED – igasugused kuivatatud seened aitavad kaalust alla võtta. Peale selle sisaldavad nad väärtuslikku valku, mida sisaldavad eranditult kõik kuivatatud seened ja mis on toiteväärtuselt võrdeline veiselihas sisalduva valguga, kuid ei jäta endast järgi toksilisi aineid. Kuivatatud puravikud on võimsad antidepressandid, mis stimuleerivad intellektuaalset tegevust ja on migreeni vastane vahend. Kuivatatud haava- ja kasepuravikud aitavad võidelda aneemiaga, ateroskleroosi aga samuti „laisa soole sündroomiga”. Nende valmistamiseks tuleb neid leotada 4 tundi külmas vees, seejärel pigistada need kuivaks ning keeta 30min. Kuivatatud kukeseened on suurepärased sorbendid, neil on omadus koguda kahjulikke aineid meie soolestikus ja samal ajal eemaldavad radionukliide mitte halvemini kui punane vein. Eranditult kõik kuivatatud seened on rikkad kaaliumist, mis on kasulik südamele. Peaasi on mitte rikkuda neist valmistatud sööki liigse õli või rasvase koorega. Elektriliste kuivatite abiga, mis on saadaval meie poodides saab kuivatada kuni 10kg värskeid seeni 6 tunni jooksul.

8. PIRN- pirnid sisaldavad endas unikaalseid eeterlikke õlisid, need on bioloogiliselt aktiivsed ained, mis suurendavad organismi kaitsevõimet, võitlevad nakkushaigustega, neil on põletikuvastane toime, ja isegi võitlevad depressiooni vastu. Profülaktika või ravi eesmärgil kasutatakse pirni dieedis, kui on südame-, neeru haigused, diabeedi ja kapillaaride vähenenud läbilaske puhul. Pirnide abil ravida võib aastaringselt, kuna pirni rakud säilitavad kuivatamisel peaaegu kõik bioloogiliselt aktiivsed ained. Kuivatatud pirnidest valmistatud kissell on võimeline vabastama kroonilisest soolepõletikust ja parandab seksuaalset aktiivsust.

9. MELON – kuivatatult sisaldab head toniseerivat mõju aga samuti uriini eritumist suurendavaid aineid, sapipõie tegevust parandavaid aineid, põletikuvastane toimega, toniseeriv, lahtistav, puhastava toimega (väliselt puhastab nahka, söömisel puhastav seedetrakti ja kuseteid), parandab vereloome protsessi, tugevdab soolestiku tegevust, soodustab kolesterooli väljaviimist kehast, normaliseerib ainevahetust. Rahvameditsiinis kasutatakse melonit kõhnade ja verevaegsusega haigetele, aneemia ja ateroskleroosi korral. Eriti kasulik on melon inimestele kellel on neerhaigused ja kes kannatavad kõhukinnisuse all. 

10. KABATŠOKK – kabatšokk sisaldab endas väikestes kogustes kaloreid, temas on palju erinevaid mikroelemente – rauda, vaske, fosforit kaaliumi, magneesiumi ja naatriumi. Vitamiinide C ja B kõrge sisaldus. Suvikõrvitsa kasulikkust ei saaks nimetada ilmseks, kui ei omaks ta kerget organismi imendumisvõimet.  See köögivili sobib laste söögilauale, kuna see on vähese allergeetilise võimega. Tavaliselt antakse seda lastele püree kujul. Teada on ka see, et suvikõrvitsa kasulikkus seisneb ka selles, et see sisaldab palu C vitamiini, mis on kasulik kogu seedetraktile. See stimuleerib immuunsussüsteemi. Suvikõrvitsat soovitatakse inimestele kellel on verevaegsus, südame veresoonkonna haigused ja kõrge arteriaalne vererõhk.

11. KIIVI – esmalt on kiivi rikas C vitamiini poolest. Need sisaldavad rohkem C vitamiini kui tsitruselised. Kiivi soodustab organismil omastada liha tänu sellise aine nagu aktiini sisaldusega. Tänu sellele, et kiivi sisaldab suurtes kogustes kaaliumi ja magneesiumi soodustab ta arteriaalse vererõhu vähendamist. Kiivi söömine tugevdab veresoonte seinu ja hoiab ära trombide teket.

12. KUIVATATUD KIIVI – sobib suurepäraselt neile, kes jälgivad oma figuuri – ta on suurepärane suupiste, mida on lihtne kaasa võtta reisile, tööle, kooli. Kiivit kuivatada on väga lihtne. Piisav on kui see õhtul ära puhastada, viiludeks lõigata, panna köögiviljadele ja puuviljadele mõeldud elektrilisse kuivatisse ning hommikuks on juba suupisted valmis.

13. KUIVATATUD MAASIKAS – säilitab kõik oma kasulikud omadused säilitades need kahe aasta jooksul. Eriti hinnas on need kuivatatud marjad oma pektiin hapete poolest, mis soodustavad toksiinide väljaviimist kehast. Kasulik on seda tarvitada hooajaliste haiguste perioodil just hilissügisel ja varakevadel. Samuti on kuivatatud maasika marjad tuntud tugeva antidepressandina.

14. KUIVATATUD TOMATID – kõige väärtuslikum on kuivatatud tomatites lükopeen aine. See karotinoid avastati hiljaaegu ja selgus, et see lükopeen on tugev antioksüdant ning tugevate kasvajavastaste omadustega. Teadlased – onkoloogid on suutnud tõestada, see aine on võimeline hävitama kahjulikke rakke ja on efektiivsem polüfenoolidest ( kasvajavastane aine mida sisaldavad roheline tee ja punane vein). Tomatites sisalduv klorogeenhape ja coumaric hape vähendab oluliselt kantserogeenide poolt organismile tekitatud kahju, mida sisaldab sigaretisuits.

15. KÕRVITS – tema pehme sisu sisaldab suhkrut, karotenoide, pektiin aineid, tselluloosi, kaaliumi mikro-ja makro elemente, kaltsiumi, magneesiumi, rauda, askorbiinhapet, B, E, PP grupi vitamiine. Kõrvits tugevdab mälu, annab füüsiliselt nõrgale organismile jõudu,. Kõrvitsaputru on kasulik süüa lastel, teismelistel ja liiga kõhnadel inimestel. See soodustab mao- ja kaksteistsõrmiksoole paranemist. Seda on kasulik süüa gastriiti, enteliiti, koliiti põdevatel inimestel. Diabeedi, kõrgenenud vere rasvasisalduse, liigse sapi väljaviimisel kehast annab kõrvits imelise efekti.

16. DATTEL – eriti Egiptuse omad on võimelised võitma külmetushaigusi, mida saadab kõrge temperatuur: kuna nendes sisalduvad ühendid on sarnased aspiriinile.  Muide see on üks vähestest kuivatatud puuviljadest, mis sisaldab palju B5 provitamiini – just see kindlustab meile juuste ja küünte tervise.

17.  MUSTIKAS – absoluutne liider A vitamiini osas, mis säilitab silmanägemist. Lisaks sellele ta alandab vere suhkru sisaldust ja seega on kasulik neile, kes põevad diabeeti.

18. MUST PLOOM -  kuna see sisaldab palju kiudaineid, määratakse seda neile kes kannatavad seedetrakti probleemide all. Kasulik on see must ploom vitamiini vaeguse ja aneemia korral.

19. ÕUNAD – korvavad vitamiinide ja mineraalainete vaegust, parandades samaaegselt seedimise protsessi. Õunad on kuivatatud puuviljadest kõige väiksema kalorisisaldusega. Värskeid õunu ei soovitata inimestele, kes kannatavad maohaavandi ja kaksteistsõrmiksoole haavandite ning ka neile kel on kõrge maohappelisus. Paljudele neist inimestest soovitatakse värskete asemel küpsetatud ja kuivatatud õunu, neid loetakse palju ohutumaks. Kuivatatud õunad on samuti head asendajad kartulikrõpsudele ja kuivikutele. Kuna neis on kõik naturaalne, kaloreid palju vähem ning nende kasulikkus mitmeid kordi suurem.

Kuivatatud toodete taastamine.
Õigesti kuivatatud tooteid on vee abil kerge taastada. Nad omandavad peaaegu oma esialgse kuju, vormi ja väljanägemise. Peale taastamist nad tavaliselt sisaldavad peaaegu samasugust aroomi ja maitset ning säilitavad enamuse vitamiinidest ja mikroelementidest. On mitmeid meetodeid kuivatatud toodete taastamisest. Üks efektiivsemaid kuivatatud toodete taastamisvõimalusi on elektrilise aurutaja kasutamine.  Pange tooted suurde kaussi ja valage sinna vesi. Auru ringlemine aitab sel tungida toitu ja annab sellele endise värske välimuse. Eriti edukama taastamise saavutamiseks järgige oma auruti kasutamise õpetust.
Võite ka kuivatatud tooteid panna madalasse nõusse ligunema. Vajalik on sinna vee lisamine, et see kataks kuivatatud tooted, oodata 1 – 2 tundi, kuni tooted paisuvad. Kui te panete ööseks likku siis asetage nõu külmkappi.  

Olge terved!

You May Also Like

0 kommentaari

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.

Translate